Selecteer een pagina

Ward LaFrance

De Ward LaFrance M1 en M1A1 zijn zware militaire kraanwagens (Heavy Wrecker) die werden geproduceerd in de Tweede Wereldoorlog door de Ward LaFrance Truck Corporation uit Paulsboro in de Verenigde Staten.

In het begin van de Tweede Wereldoorlog ontstond bij de Amerikaanse krijgsmacht, door de toename van mechanisatie van het leger, de behoefte aan een zware vrachtwagen voor berging en assistentie van het rollend materieel. De Fa. Ward LaFrance had al een langdurige ervaring met het bouwen van met name brandweervoertuigen. Zij bouwden een prototype en kregen uiteindelijk de opdracht voor de levering. Omdat de vraag groter bleek dan de productiecapaciteit van Ward LaFrance werd een gedeelte van de productie uitbesteed aan de Kenworth Truck Company in Kirkland, Amerika, echter wel onder de naam Ward LaFrance. Voorwaarde was dat alle onderdelen tussen de trucks uitwisselbaar moesten zijn. Beide producten verschillen dan ook slechts in detail van elkaar.

De krachtige ‘Heavy Wreckers’ waren zeer succesvol in hun rol en werden geprezen door de troepen die ze gebruikten. De enige klacht had te maken met de dubbele achterbanden, waartussen zich vaak puin verzamelde en die moeilijk te repareren of te verwisselen waren. Naast de lieren en kraan waren de bergingsvoertuigen¬†uitgerust met steunpoten en uitgevoerd met lasapparatuur plus een verscheidenheid aan nuttig (bergings)gereedschap. Het open cabinemodel is vaak uitgerust met een bevestiging voor een Browning M2-machinegeweer.

Bij de Nederlandse Koninklijke Landmacht is de Ward LaFrance vervangen door de DAF YB-616/626 en de International M62.